SKYDIVING

3kommentarer

Jag har gjort det ABSOLUT HÄFTIGASTE i mitt liv. Jag har hoppat fallskärm!!!!!!!!
Det var nog den bästa stunden i mitt liv alltså, heeelt underbart.
Fick för mej i fredags då att jag skulle med 2 au pairer som skulle hoppa sen bokade vi i lördags och idag var det då dags. Började vår resa idag strax efter 11 då oda kom och hämtade upp mej. Sen åkte vi och hämtade Vanessa, Alina och Sofia och var vi vid flygfältet runt halv 1, en halvtimme tidigare. Där checkade vi in och sen fick vi en bunt med papper som vi skulle fylla i och så fick vi titta på en film typ i 20min om hur allt skulle gå till och om vad det var man skulle fylla i i papprerna. Sen sa de att det skulle ta lite mer än en timma för oss så vid halv 3 var vi redo att hoppa.. Så gick vi och frågade hur lång tid det skulle ta igen. Nu sa de plötsligt över 2 timmar till för vi är försenade. Usch då kändes det så surt, fanns ju nästan ingenting att göra där heller så vi åkte till Dunkin Donuts och köpte oss lite att dricka sen åkte vi tillbaka men satt kvar i bilen och hade musiktävling.
Sen väntade vi och väntade och väntade och TILLSLUT var det dags för oss att ta på oss dräkterna. Så vi gjorde det och så tog vi massa kort, sen när de som hoppade före oss landade så kom han jag skulle hoppa med fram och presenterade sig och checkade min utrustning några gånger extra och visade mej hur jag skulle stå när vi skulle hoppa ut från planet och hur jag skulle hålla armar och ben i fritt fall. Sen frågade han mej om jag ville fälla ut fallskärmen och själcklart ville jag det.. all in tänkte jag :)
Sen vard et dags att hoppa in i det lilla flygplanet som bestod utav bara 2 bänkar. Så man satte sig bara med benen på var sin sida av bänken med ryggen mot piloten. Och jag satt ju typ i Rich (min fallskärmshopparkompis) knä. Sen spände han fast mej i han så sen när vi skulle flytta på oss var det väldigt roligt för jag satt ju fast så nära i han så det blev helt fel. hahah! Sen snackade vi lite om hur det skulle gå till och han frågade mej om vi skulle göra ett trick, typ som en loop och självklart sa jag ja (all in igen tänkte jag). Vi var ungefär 20 i planet, varav vi var 5 som hoppade för första gången med varsin kille och sen var det även med 5 proffs hoppare. Bara för att proffshopparna åkte med och skulle hoppa av först så åkte vi upp till 13000 feet istället för 10 000 feet vilket var en bra sak som rich sa, för då får vi 15sek extra fritt fall. När vi öppnade upp gallret som dörren bestov av så satt vi på oss glasögonen och en och en började hoppa ut. Jag var sist ut och vi skulle börja med vårt trick. Så istället för att slänga sig ut på mage så slängde vi ut oss på sidan så vi kom på rygg och sedan tillslut snurrade runt till mage.
De första sekunderna var nog de värsta i mitt liv. Fattade inte vad jag höll på med när jag i ca 2 sek stod vi dörröppningen och kollade ner framför mej och såg bara moln. Sen bara flög vi ut och magen vändes helt ut och in. Kunde knappt andas utan tog bara i. Var sjukt läskigt. Efter ca 10 sek elelr nåt började man uppfatta vad man höll på med och man började frysa väääldigt mycket. Hade öppen mun och jag kan ju säga att mina kinder skakade hur mycket som helst och blev torr i hela munnen efter att ha fallit fritt i ca 75 sek. När vi kom ner under molnen visade han mej tecknet framför ögonen på mej och jag tog tag i sen orangea lilla saken och drog ut den hårt. Så flög fallskärmen ut och vi flög upp lite i luften sen var vi helt stilla. Då började njutningen. Att bara sväva fram och titta ut över landskapet. Hade även blivit mycket varmare nedanför molnen. 
Vet inte hur lång tid det tog tills vi nuddade marken men det skulle i alla fall ta 7-10min men jag tror det gick snabbare. Vid landning sa han att jag skulle hålla upp benen och fötterna som om jag sitter på en stol och allt gick kanon. Det var bara att sätta ner fötterna på marken när vi landat, inga som helst problem. Och åh vilken lycka man kände när man kom ner. Det var helt underbart. All väntan och alla pengar var det helt klart värt.

Om jag får chansen igen så hoppar jag en gång till, men kanske ut över alperna.

Nu ska jag lägga mej och drömma mej bort i mitt flygandes. Känner mej så stolt över mej själv över att jag har vågat göra något sånt här.

Har ni chansen så måste ni hoppa någon gång i erat liv. Det är det värt!

Jag uppe i luften. Rich sa även till mej att det var det häftigaste hoppet på väldigt länge för vi hade så mycket moln. Han sa att vi åkte igenom 6 moln under fritt fall.




Vanessa

Oda och Vanessa


planet vi åkte med.

3 kommentarer

Helena

26 Jul 2010 08:23

Men Ida!

Du är inte dålig som vågade!!!!



Kram på dej

mamma

26 Jul 2010 10:13

Somnade gott efter ditt sms att du kommit ner ( jo, ner kommer man ju alltid) ...Måste varit häftig känsla.... Puss o Kram

Hannah

26 Jul 2010 16:57

COOOOOOLT!!

Kommentera

Publiceras ej