Sista dagen

1kommentarer

Hej bloggen!

Det är inte lätt att uppdatera här när man inte har bra internet. Inte heller kul att skriva på telefonen. Nu när jag skriver detta så sitter jag i alla fall på vårt Base Hostel i Paihia uppe i Bay of Island. Idag har vi varit ute på en heldagsutflykt upp i det allra nordligaste delarna av NZ. Vår tur började vid 7.15 och vi kom inte så långt med vår buss, snarare bara runt hörnet och sen gick den sönder. Grå, stark luft som kom någonstans ifrån bussen så det var ju bara att hoppa av och vänta på en ny buss. Kl 8 var vi iväg och denna gången gick det bättre. En glas busschaufför också! Dock blev inte vi så glada när han berättade att vår tur skulle vara på ca 44mil: ”Usch, inte en till dag på en buss” var vår tanke.

Första stoppet gjordes vid en subtropisk regnskog där vi tog en liten walk. Helt enorma trädstammar fanns det där. Efter vårt andra stopp som var vårt frukoststopp så fortsatte vi hela vägen upp till den nordligaste punkten. Där möts två hav Indiska oceanen och vad? Och det är en känd fyr där. Där fick vi 45min på oss att promenera runt och ta massa kort. Därefter åkte vi bara 5min ner till en strand och stannade där i lite mer än en timme och åt våra lunchlådor och solade.

Sedan kom vi fram till det roligaste på hela dagen. Busschauffisen tog oss till ett stort sandberg. Det såg lite ut som de där enorma sanddynorna på Fraser Island i Australien om ni kommer ihåg bilder därifrån? I alla fall, där tog vi fram boogie boardsen (Små surfbrädor som man bara ligger på magen på) och gick upp för berget barfota och i oömma kläder. Ungefär 50-60meter nådde toppen och vi klassade backen som en typisk blå slalom backe. Där var det bara att lägga sig ner på brädan och glida ner för berget. Och fort gick det! Två gånger orkade vi åka. Visst hade jag velat åka ner gånger.. om det hade funnits lift!!

På hemvägen stannade vi vid hamnen på ett ställe och åt fish&chips. Vid 19 kom vi tillbaka till hostelet och sedan dess har vi inte gjort så mycket. Emma och jag har varit på jakt efter gratis internet, vilket gick sådär..men jag tror emma lyckades få tag i något bra där hon och martina är nu.

Jag ska nog strax gå och lägga mig. Klockan är bara 10 men vi gick ju upp 6.15 idag så det kanske inte är så konstigt att jag är så trött.

 

Imorgon väntar delfintur på förmiddagen och sedan tar vi bussen tillbaka till Auckland vid 4 och kommer nog fram vid 7-tiden imorgon kväll.

2 hela dagar kvar. Det känns så konstigt!

 

Får njuta för fulla muggar!

Kram

1 kommentarer

Solbritt

16 Feb 2013 08:47

Vad kul det lät med sandbergen, kan riktigt känna hur det kittlades i magen. Roligt att läsa om alla dina äventyr! Kram från mej.

Kommentera

Publiceras ej