Airlie Beach

2kommentarer

Idag har vi anlänt till Airlie Beach. Bussturen gick över förväntan och vi alla kunde sova ganska så mycket inatt.

Så vi kom hit ca kl 10.50 och då gick vi till hostelet och la in vårt bagage och därefter gick vi ner till lagoonen och badade. Riktigt skönt!! Här får man inte heller bada i havet pga de livsfarliga små maneterna.

Efter en timme vid lagoonen så checkade vi in, köpte mat, lagade mat och nu i eftermiddag har jag, Emma och Helen varit ute och gått på en strandpromenad längs med havet. Mycket vackert! Martina har legat på rummet och vilat och känner sig lite sådär.

Ikväll bir det ganska lugnt här med kanske någon lite lättare måltid ute.

Vårt hostel här är helt okej. Lite mysigt för det är massa små bungalos som 8 personer bor i. Ett partyhostel verkar det som eftersom DJ:n redan början spela musik efter lunch och nu är vi typ de enda som inte sitter vid baren och dricker öl.

 

Imorgon blir det en slapparförmiddag skulle jag tro. Vid 3 så går segelbåten som vi ska med ut i 2 nätter och 2,5 dag. Då kommer vi nog få se den finaste sandstranden vi någonsin sett, nämligen Whitehaven Beach. 2 nätter på båten har vi laddat upp med sjösjuketabletter efter gårdagens tur.

 

För igår var vi ju ute med en båt till barriärrevet ca 1,5 timme utanför cairns. Jag har aldrig varit med om en så STOR gungande båt som denna. Folk spydde i påsar till både höger och vänster. Men det var värt en gungande tur för när vi stannade till vid en plattform mitt ute på havet och slängde oss i med flytväst, snorkelsaker och bikini i det 28 gradiga havet så var det helt fantastisk att se livet under ytan. Knallgula fiskar, regnbågsfärgade fiskar, massa olika koraller och minihaj+ skäldpadda såg man. Dock såg vi inte de två sistnämnda, det gjorde bara Helen som dök på riktigt (hon tog dykarcertifikat för någon månad sedan).

Jag trodde faktiskt jag skulle vara mer rädd än vad jag var.. eftersom jag i vanliga fall aldrig skulle hoppa ut från en trampebåt i havet på Öland men här gick det ändå bra. Det var lite läskigt när korallrevet stupade rakt ner och botten försvann.

 

Eftersom vi kommer vara ute på en segeltur nu i ca 3 dagar så kommer jag inte ha något internet om ni skulle undra varför jag inget skriver här.

Sedan är det lite dåligt med bilder, jag vet. Men att ladda upp en bild tar ca 5min och det har jag inte riktigt tid med. Men det kommer så fort jag har bättre internet. Vore ju även kul att lägga upp någon liten filmJ

 

Ha det så bra där hemma. Och förresten så har jag numera bytt standardfrasen från ”Jag fryser” till ”Jag är svettig”.

+ badkrukan inom mig har försvunnit. Men det kanske beror på att vattnet inte understiger 28grader.

 

Puss&kram

2 kommentarer

Hannah

06 Jan 2013 12:43

Vad glad jag är att jag kan följa dej här Ida! Synd att vi inte hann höras innan du åkte... Ta hand om dej! kram Hannah

Solbritt

13 Jan 2013 11:13

Åh, vad härligt att du får se korallreven i stora barriärrevet, visst är det en fantastisk värld där under vattenytan! Vad kul att få följa din resa här, var rädda om er, kramar från mej med familj.

Kommentera

Publiceras ej