Fraser Island försenat

0kommentarer

Fraser Island Igår var det då dags för vår 2 dagars trip till Fraser Island. Trippen började på vårt hostel där vi 24 som skulle med hoppade in i 3 jeepar, varav 8 i varje. Sedan körde 2 timmar och 15min till Rainbowbeach där vi bytte till lite skitigare och större jeepar som sedan tog oss över med hjälp av färjan till Fraser Island. Vår färd började norrut på den långa långa stranden. Efter ett litet tag stannade vi och vår guide skulle visa oss hur vi skulle plocka lite middagsmat. Under små buckor i stranden, ca 5cm ner, döljer sig seashells, alltså typ musslor. Dessa plockade vi och åkte vidare. Nästa stopp blev vid en lite sjö/vattendrag/å. Det finns massor utan sjöar på Fraser Island och de flesta är väldigt rena och klara. Denna klingrade sig som en å till en damm. Vi gick upp på en bro och började i början av ån. Drack lite vatten i det klara vattnet och sedan la vi oss och följde med strömmen neråt. Vattnet var ca 20 grader så det var riktigt svalkande.

Under eftermiddagen så gjorde vi stopp och såg bla en berömda skeppet som ligger på stranden och sedan fick vi se en död val som hade skjutsats upp av vågorna och dött för ca 9 månader sedan. Sista stoppen för dagen var att vi skulle vandra till en sjö i 45min. Det var en klibbig och jobbig vandring i skogen på en sandstig och efter att ha nått en riktigt topp så väntade sig något riktigt fint. Där för vandlades hela skogen till en öken typ. Så grymt fint och så oväntat. Nedanför den så låg en riktigt varm sjö och doppet inte precis var svalkande. Måste varit typ 27-28 grader i vattnet. Det blev ett snabbt dopp pga tidsbrist och dessutom såg vi en orm i vattnet som fick alla att springa upp. Guiden berättade senare att det finns ca 300 olika djurarter i den sjön….tur att jag inte visste det innan.

Dag 2 två bestod väldigt mycket av guppande väg i massa lös sand. Roligt men också lite otäckt ibland men Martina körde mycket bra. Vi vandrade 45 i regnskogen vilket var härligt men också väldigt varmt. Längs med stigen såg jag massvis med ormhål/spindelhål vilken var skitläskigt tycker jag. Annars var det bara en ödla som vi såg SOM TUR. Vi besökte även en sjö men viktigt vit och härlig strand där vi låg i väldigt länge och göttade oss. Efter lunch begav vi oss tillbaka till Noosa säkert och bra. Vi är mycket nöjda med vår trip och vår gudie. Han var cool och väldigt engagerad.

Igår så vaknade vi upp här i Noosa efter en tidig sängstigning för mig, emma och helen (martina var ute på vift med ett gäng och kom hem så pass sent så man inte bör nämna det här). Jag, emma och Helen åkte i alla fall med hostelets egna gratis-minibuss kl 8.15 till Noosas ena nationalpark. Där promenerade vi längs med havet och lite i ”skogen” i ca 2,5 timme. Precis innan vi skulle gå till stranden så visade en kvinna oss en koala. Så himla gullig! De sover på dagen och är svåra att hitta så de sitter i trädavgreningar och smälter rätt bra in men stammen. Men ni ska få se ett kort på din lilla söta nallebjörnen:)

Sedan tog i ett dopp, tog det lugnt på stranden, gick tillbaka till hostelet och mtte upp martina och gick och handlade. Köttfärssås och spagetti blev det till lunch och vid 3 tog vi bussen till en större strand på andra sidan av staden. Det blåste rejält och det var hur kul som helst att kasta sig i vågorna. Vi badade i omgångar och när jag och Helen var ute i vattnet så var det så kul att se Helen flyga som en liten vante mellan vågorna och se henne ligga och flyta som en dygnsur hund. Igårkväll kom vi tillbaka till hostelet och bokade resten av bussarna i Australien, satt vid internet, packade om väskorna och jag skrev detta inlägg.

Imorgon/idag eller när det nu blir (måndag) så åker vi till Brisbane. Dit kommer vi 15.10 och stannar till kl 18 dagen efter. Därefter är nästa stopp surfers paradise där vi stannar en natt och sedan åker vidare till Byron Bay. Byron Bay ska vara riktigt härligt och fint så där stannar vi 3 nätter och bara slappar och har det skönt. Den 20e kommer vi till Sydney och då åker Helen hem till Sverige medans jag, Emma och Martina stannar där tills den 25e. Nu är det läggdags för min del. God natt! Varma kramar