Det saknas något. Men så går jag förbi den lilla lappen där det står;
Lycklig är den som inte sörjer det han saknar,
Utan glädjer sig över det han har.

Just det!

Det att ta 5 minuters paus.

Ni vet ibland när man får den där äckliga känslan då man helt plötsligt inte vet vilken dag det är, så känns det för mig fast med årstid och månad. Egentligen vet jag ju mycket väl om att det är april, bara för det står det i min almanacka, men jag får inget grepp om varför det är april. Det går ju mot "vinter här", folk pratar om vinterlovet.. men det är ju strålande sommarväder? Inte det minsta höst med fallande löv, varmare kläder eller regniga dagar.
Och hemma? Där är det det väl kanske åtminstånde april-väder.. fast jag är ju fortfarande lite kvar i att det är -20 grader och snö.

Hur som helst. En helt okej dag. Lektion, plugg och inte mycket mer. Spinningpass och jag förstod/hörde inte något av av instruktören sa så helt plötsligt kom strech-låten och jag trodde fortfarande att halva passet var kvar:)

Fick tillbaka en inlämningsuppgift idag som var på 40% av betyget och jag är nöjd. Så det var härligt.
Jag är betydligt gladare än vid förra inlägget också.. vid det tillfället hjälpte inte ens choklad (som annars brukar hjälpa åt det mesta).

Nu tänkte jag läsa lite inför ett quiz nr 3/4 imorgon i management.

Hej Svejs.
Klockan är bara 14.30 och dagen kan bara bli bättre...och om den inte blir det så går jag snart och lägger mig. Då hoppas jag att jag vaknar upp igen med alla tentor och inlämningar gjorda i sömnen och att det är den 26e juni så jag kan åka hem.

Alternativ 2 är att jag försöka göra en vändning och tänka positivt. Men det känns som det är är långt borta just nu..

Några andra förslag?

En lugn lördagskväll. Skönt!
Får passa på att gratulera min fina vän Karro som jag har känt under många många år! Att hon fyller år den 27e som så många fler gör glömmer man aldrig.

Önskar att jag kunde skicka något mumsigt hemmabakat till henne på denna dagen men hon får nöja sig med ett grattis!

Till alla er andra. Ha en riktigt go lördag och tack för alla er fina kommentarer. Så härligt att Hannah som var au pair när jag också var det har följt mig hela vägen sen dess!

I tordags då så var det ANZAC Day här. Det innebär en röd dag där man hedrar alla militärer och trupper som dog i en strid under första världskrigen. Jag och Mattias visste inte mycket mer om att det var den dagen men fick senare höra att det var parader andra tillställningar.
Vi hade i alla fall funderat på att åka till Surfers Paradise, så efter en slapp förmiddag med lite tvättning och så så satte vi oss på tåget som tar 55min ner till Gold Coast. Vi hade bokat ett hotell som låg väldigt centralt och bra. Dessutom fick vi vårt rum uppgraderat utan extra kostad och kom upp till 29e våningen med havsutsikt. Inte dåligt!

Vår första lunch blev dock en rejäl miss. Så besvikna och sura. Men det fina hotellrummet spolade bort alla sura miner. Den eftermiddagen låg vi på stranden och gick ut längs med havet och bara tog det lugnt. På kvällen var tanken egentligen att gå ut och äta men konstigt nog var vi inte så hungriga (hade ätit frozen yogurt) så vi tog med oss lite mat upp på rummet istället och slappade under kvällen.

Igår morse så väcktes jag utav Mattias som sa att vi måste gå upp och se soluppgången. Så vi tog på oss morgonrock och satte oss ute på balkongen. Och efter en lååång väntan kändes det som, lite halvt vaken, så kom solen upp så fint över havet. Dock gick vi och la oss igen och somnade om.
Sen under dagen så blev det frukost på stranden och lite solandes när solen var framme. När vi skulle gå upp och åka hem så gick vi förbi et ställe där man kan hyra sufingbräda och ta lektioner. Mattias blev väldigt sugen på en lektion så lite spontant så gick vi tillbaka, beställde surfinglektion och bytte om.
2 timmar men instruktion om havet, säkerhet, teknik och massa övning gick hur fort som helst. Och gissa om det var kul! Svårt till en början men både jag och Mattias klarade att stå på brädan.
Nu är man nästan sugen på att hyra en bräda och öva sig mera.
Vågorna var alldelles perfekta- inte för höga och inte för några. Så det var inte så läskigt som jag trodde det skulle vara.
Sådant bar avslut så vår lilla minisemester!

Igårkväll kom vi tillbaka hit till 12 Vulture Street. Packning blev det mest. Och idag lämnade jag av honom på flygplatsen. Usch, det var både jobbigt men inte så farligt. Vi har ju haft det så otroligt bra nu när han varit här så man kan inte annat än att vara glad. Dessutom så träffar jag ju honom om exakt 2 månader och det är ju inte så farligt.

Nu är det lite skolarbete som väntar. Har lite att ta igen.
Ha de!

Ja nu är det lite depp. Packningen är nästan färdigpackad och det är inte många timmar kvar tills han åker. Dessutom är ju typ alla timmar kvar bara sovtimmar. Suck!

Men vi har riktigt bra dagar som jag får skriva mer om imorgon.

Nu ska jag njuta av de sista timmarna med mattias här i Australien.
Förövrigt så är det exakt 2 månader tills jag åker hem idag och idag fick jag reda på en rolighet som kommer hända innan dess!

God natt!

Ja just det bloggen är kapad av den omtalade Mattias. Det var idag 2 veckor sedan jag klev på tåget i Nässjö till Kastrup där jag efter en middag med Marie, Idas mamma flög en 26 timmars flygtur till Brisbane via Helsingfors och Singapore.

Det har varit sjukt roligt att hälsa på här, ni har ju blivit lite uppdaterade om vad som hänt men idag har vi nog varit på det häftigaste stället någonsin, Stradbroke Island!! Vi blev tipsade av tanten i mataffären som sa att det var hennes favoritställe på jorden så vi bestämde oss för att göra en liten spontan utflykt idag på morgonen. Så när vi efter ca 2 timmars resande kom vi till ön ihop med 0 andra backpackers eller turister blev vi något skeptiska eftersom det påminde om typ hamnen på visingsö, men efter lite guidehjälp från ett turistkontor och en reggie-snubbe hamnade vi på öns norra udde som var helt en klass för sig. Klippor, enorma sandstränder sol och knappt något folk alls(förutom reggie snubben som vi träffade på 3 olika ställen). Jag ska försöka lägga upp några bilder som talar för sig själva…

Men var har annars hänt i Australien då? Jo jag blev ju ganska solbränd förra veckan. Detta övergick i vattenblåsor som nu resulterat i att Idas nya hobby är att dra bort stora hudflak från mig, ju större desto bättre. Det finns dock fler faror i detta land. Man är inte så kaxig när man hyr bil mitt inne i centrum och ska ge sig ut i en 2 miljoner stad på fel sida vägen. Men ännu värre är det att gå, när jag ska göra mina genvägar över gatan så kollar man som vanligt åt ”högertrafikshållet” och går ut för att sedan nästan bli påkörd av bilar som kör på fel sida… Men den allra värsta upplevelsen har jag inte berättat ännu, här har dom en annan vägguttagskontakt än hemma så man får använda adapter när man ska ladda datorn eller telefonen. Så en dag när jag satt i bibloteket och pluggade så skulle jag dra ur laddaren och adaptern och fick värdens elstöt av vägguttaget MYCKET värre än alla häst staket jag någonsin känt på. Armen bara hängde en stund men det luktade inte bränt eller slocknade någon annan stans som tur var.  För övrigt är detta en mycket fint land som man absolut ska besöka, igår i stadsparken såg vi två ödlor fightas det vore något för dig och Jocke att se Emelie!

Ha det bra allesammans /Mattias

God morgon mina läsare.
Här är klockan 07.20 och jag borde egentligen ligga och läsa lite inför min lektion som jag har nu på förmiddagen. Istället ligger jag och slappar i sängen och tar det lugnt. Var vakna en stund inatt efter att brandlarmet gick runt 4-tiden så det är skönt att vila lite extra nu.

Jag tänkte uppdatera igår när vi hade kommit hem och jag hade varit i skolan. Men efter middag, gym och lite glassmys så höll jag ner i sängen och somnade på några sekunder. Jag orkade inte göra ett dugg!

Igår, måndags, så började vi i alla fall dagen tidigt i Noosa. Vi åkte från hotellet kl 7 och körde söder ner längs med havet. Vi stannade och tog frukost på stranden och fortsatte vi roadtrip. Vi hade blivit tipsade om ett berg som man skulle gå upp på så det gjorde vi. Mattias verkligen power-walkade upp och jag försökte hänga med hans tempo så gott jag kunde. När vi väl var uppe så var vi dygnsura av svett och bestämde oss för att åka och ta ett dopp i havet. Efter det så körde vi söderut mot Brisbane, tillbaka mot huset i West End. Kändes sådär att komma tillbaka. Börjar snart känna mig ganska klar här. Men insåg igår att jag har bara 5 veckor av lektioner och tutorials kvar.. sedan är det tentaperiod. Mina tentor ligger den 15e och 20e juni!

De andra dagarna på vår lilla trip har bestått av lite olika saker. I fredags så åkte vi till noosa och var där hela dagen. Låg på sranden, badade, checkade in på hotellet, var ute och åt och så. I lördags så körde vi upp mor Hervey Bay och kom fram til strax efter lunch. Vi checkade in på vårt hotell där, vilket var väldigt fint! Och sen åkte vi till mattias syssling Hanna och hennes fästman Marc. Vi besökte ett café vid havet och på kvällen var vi hembjudna till dom på middag. Kvällen avslutades på en bar/restaurang med goda efterrätter.

I söndags så tog vi en lugn förmiddag med hotellfrukost och sol ute på vår lilla terass. Sen åkte vi till Hanna och sa hejdå och åkte ner mot Noosa igen med en del stopp påvägen.

Riktigt lyckad liten semester. Man vill ju bara ha mer. Men vi får se vad som hittas på nu i veckan:) Någon annan tripp blir det nog också:)

Nu sitter vi här i Noosa igen och väntar på en god (förhoppningsvis) italiensk pizza!
Vi har varit ute på en riktigt road trip de senaste dagarna och det har varit väldigt lyckat. Jag får berätta mer imorgon när vi är tillbaka i brisbane.

Nu ska vi äta och sedan väntar bubbelpoolen på hotellet!
Go kväll!!

Ja det känns som det börjar bli lite rutiner här.. jag är vaken.. Mattias ligger och sover.
Idag påstod han att han var så trött pga av sin solbränna. Undra om det kommer vara ett argument resten av vistelsen här? Hahha..

Dagen har varit ok. Spenderat mestadels av tiden i skolan.. vilket var sådär.
Men idag på morgonen tog vi en riktigt härlig morgonpromenad och innan den kom faktiskt sph 50 fram, på egen vilja:) Sedan kom vi tillbaka och gjorde frukost och jag cyklade/gick till skolan och kom försent..
När skoldagen var över kl 5 så satt mattias och väntade på mig vid bron. Åh vad glad jag blev när jag såg han, även om vi hade bestämt att vi skulle mötas upp, men det kändes så lyxigt att få sällskap hem från skolan.

När vi kom hem så har vi packat lite inför imorgon, lagat god middag och förberett salllad att ta med i picknick-korgen imorgon.

Nu har jag precis pratat med Emma en stund och det är dags att sova!
Vet inte när nästa uppdatering blir eftersom jag vet inte när jag kommer ha internet igen.

Ha en fin dag! Speciellt du mamma.
Puss

Det är ju bästa grejen! Att skicka iväg ett brev och sedan få svar. Handskrivet.

Värdefullt!

Det här fick jag i förrgår och idag kom ett annat. Vad jag saknar mina vänner runt omkring i Sverige och i världen för den delen också. Ni är så värdefulla!

Ja här kommer det bilder från bla när Mattias skulle posa uppe i trädet, när han lekte "krokodiljägare" fast till stor ödlor, ett besök på Max Brenner med deras goda chokladfondue, dessa stora coola träd som finns här, och dagens stek vid South Bank!

Lite dålig uppdatering här men jag har ju gott sällskap som lockar mer än bloggen.

Idag på förmiddagen så gick vi ut i solen för att plugga/läsa lite. Men det var så fint väder (inte ett moln) så vi bestämde oss för att åka till South Bank. Så för att snabbt ta oss dit så tog vi bussen och så la vi oss och solade och badade vid lagoonen. Så skönt!

Därefter gick vi och handlade (som alltid- vi är bäst på att handla mat!) och gjorde oss lite sen lunch som bestod utav köttbullar och mackisar med en majskolv till efterrätt+lite choklad.

Jag cyklade iväg till skolan vid 4 för att gå på en Tutorial, där vi även hade quiz.
Nu ikväll har vi tränat och bokat lite boende och bil tills helgen. På fredag hämtar vi upp en hyrbil kl 8 på morgonen och så ta oss till Noosa och sova där en natt. Därefter kör vi ännu mer norrut till Hervey Bay för att hälsa på mattias syssling och hennes fästman. Det blir trevligt! Kanske en tur till Fraser Island också om vi har tur:)

Annars är det bra här.
Här nedanför sängen, på madrassen, ligger en kräfta!!! Jag har då pratat om att man måste ha solskyddsfaktor- alltid!! Men det verkar inte riktigt ha gått upp för gubben. Så nu ligger han här och är lite kall, fastän man skulle kunna steka ett ägg på både bröstet, magen, låren och näsan.

Nu; lägg dags!

Go natt!

Stora pluggardagen! Mid-term tenta imorgon! Håll tummarna.

Tur man har sin egna lilla mini-livs hemma som man kan ladda upp med. Kanske dags för skumtomtar ikväll.

Annars mår vi toppen!

Hörs snart igen!

Här ÖSregnar det verkligen. Det ska regna 4 cm idag, hur tokigt är inte det? Jag, eller vi (hoppas jag) är i alla fall väldigt glada ändå. Vi har fått en god natts sömn och vaknade pigga kl 7 imorse. Fast då somnade vi nog i och för dig kl 21.30! Igårkväll var vi ute och åt på en väldigt populär grekisk restaurang här i West End. Väldigt god mat!! Annars så tog vi en promenad till skolan igår för att lämna in ett arbete, och en pyttesväng på stan för att köpa flipflop åt gubben. Idag kanske det blir en liten sväng till stan igen, i och med det dåliga vädret. Annars så nöjer vi oss ganska bra med alla sitta här i sängen och prata med varandra och försöka fatta att vi verkligen är tillsammans. Jag tror det är något fel med bloggsidan för jag kan inte lägga upp några bilder.. så det får komma lite senare! Jag vill i alla fall passa på och TACKA för allt fint som jag har fått! Helt underbart! Puss&kram, från oss!

Tack till er alla som skickar brev. Det värmer så mycket.

Idag fick jag ett sött kort från en saknad vän!
Men hon ljög i brevet, och det tycker jag inte om...haha!

Det finns ju inte en chans att denna tös blir av med sin solbränna i detta land:)

Om exakt 24 timmar så kliver jag av tåget som har tagit mig till flygplatsen här i Brisbane! Äntligen!!

Först en dag med plugg på:
International Finance
Träff med gruppen inför Förhandlingen på måndag
1 lektion i Global Business
1 tutorial i Global Business, och där vi håller på med ett grupparbete.

Nu ska jag springa upp och fixa mig och cykla till skolan!

Ser ut att bli en fin dag från mitt fönster!
Kram

Mitt arbete är klart! Det tog bara 5 timmar mer än vad jag hade förväntat mig men ändå, det är klart! Nu är det bara dags för Finansen. Fy ja!
Har verkligen ingenting kul att skriva för jag har suttit i pyjamas/mjukisar hela dagen i köket och skrivit. Så i eftermiddags fick jag ont i ryggen för jag har suttit så mycket. Bestämde mig för att gå till gymmet eftersom jag inte hann gå dit igår. 1 timme på löparbandet och jag är glad att jag klarade det! Men fyy, knappast roligare än plugget att pressa sig så. Känner redan hur mina ben gör ont:)
Men så vet jag ju att Sofie också får pressa sig själv så då känns det genast lite bättre!

Nu är klockan 19.30 här och det är dags för runda 2 med plugga för dagen. Roligt liv!

OCH SNART!! så ska jag faktiskt lägga ut lite bilder här, för jag vet att det är tråkigt att läsa en blogg utan bilder!

Hörs!

Nu släcker jag lampan och sover.
Världens tråkigaste tisdag typ.
Nu hoppas jag på en natt med bra sömn och med positiv energi för just nu cirkulerar bara tankar såsom;
Stress
Kommer aldrig bli klar
Hinner inte
Kommer ej klara det
Lika bra jag skiter i allt
Hur trög får man vara?

/ Negativ, trött och deppig tjej

Förhandlingen gick bra idag även om det där med att köpa bil inte är en så stor erfarenhet för mig.

Efter skolan så har jag inte hunnit med så jätte mycket. Värma mat, äta, träna body pump och duscha.
Nu sitter jag här och ska skriva färdigt en del på mitt andra arbete tänkte jag.
Förstår inte heller varför jag alltid får så ont i vänster axel när jag håller på med vikter över huvudet.. Inte kul:(

Förövrig så är jag väldigt sugen på att åka hit.. dock är det ju en bit härifrån..

Och i det stora landet finns det stora hus.. och fina sådana!!
Hur fint är inte detta bruna huset med den runda delen? Det vore ju en dröm. Ett ljust fint rum med stora fönster. Hmm, undra om det vore något för min snickare?

Ja jag måste nog säga att USA är nog bättre än Australien.. i alla fall so far! Men det kan ju vara så att shoppingen i USA är svårslagen..

Var vill ni åka?

Detta är en bra och nyttig bok som nog skulle kunna vara till hjälp för många!
Den handlar om att kärlek kan visas mot andra genom 5 olika huvudkategorier;
Gåvor
Tid tillsammans
Tjänster
Fysisk Beröring
Ord som bekräftar

Den hjälper till att förstå andra människors sätt att visa kärlek! Sen tipsar den mycket om olika tips som man kanske inte så ofta tänker på.

Läs den! Bra bok för alla åldrar och tillstånd eftersom man visar kärlek till många runt omkring sig hela tiden.

Gary Chapman är författaren.

Denna söndagen har inte varit så rolig. Jag har gått upp, börjat plugga, gjort i och för sig god frukost med scones, ägg, och te, men sedan åkte till stadsbiblioteket och suttit där i ca 5 timmar och läst. Som tur hade jag sällskap av en utav de söta norska tjejerna i huset, Inger.

Vi kom hem strax efter 5 efter en lååång bussresa. Det var något fel på trafikljusen så vi stod stilla i kanske 15-20min. Så istället för att det tar 7min så tog det nog 27min..

Jag värmde min potatis och purjolökssoppa och tänkte gå till gymmet för en löptur men så när jag var klar så insåg jag att det skulle stänga om 40min så då struntade jag i det. Istället sitter jag nu här och måste skriva klart på en liten inlämning som ska in på torsdag. Såklart har jag sparat det goaste till sist- 10 poängsfrågan. Jag ska visst diskutera med mig själv om hurvida Australienska bönder ska stödja exportfrämjanden eller om de ska förhandla om international agricultural trade policy reform. Någon som har några kloka svar?

Det roligaste jag har och berätta är ju att jag kan räkna ner till en puss från Mattias på EN HAND numera!
Nästan exakt 4 dygn och 12 timmar skulle jag tippa på.. Kanske 10 minuter också beroende på hur länge det tar från flyget-att få bagaget-till väntsalen.

Imorgon är det måndag. Det innebär lektion och tutorial och massa plugg. Men imorgon ska vi börja med förhandlingar på en utav tutorialsen som jag har. Den första "test-förhandlingen" som vi har imorgon så har min grupp valts ut till att vara "köpare" av en begagnad bil.
Det blir ju intressant:)

Nu ska jag skriva på min 10-poängsuppgift så jag kan lägga ifrån mig detta snart!

Blessings,
Ja, så känner jag mig nu. Ensammast i världen.

Sofie och pappa åkte för några timmar sedan. Det var kul de första 10 minuterna när jag fortfarande höll på att städa och fixa i mitt rum men så fort jag var färdig med detta så blev det väldigt ensamt och tråkigt.

Det är jag och skolböckerna just nu. Just nu är det arbetet i Intercultural Communication och Negotiations Skills som ligger överst på listan. Måste leta massa fakta om hur fransk och amerikansk kultur/kommunikation skiljer sig när man gör business.

Utöver detta har jag typ 10000000000 andra skol-saker att göra.. och det brukar ju betyda mycket blogging för min del. När det väl måste pluggas så brukar ju allt annat vara roligt att göra, men nu har jag gjort allt (städat, fixat, tvättat..) så nu måste jag nog verkligen plugga.

Ni får ju gärna skriva några uppmuntrande ord till mig om ni vill:)

Ha en bra fredag där hemma!

Ekorre-perspektivet
Grod-perspektivet.

Nu är vi tillbaka i Brisbane igen efter några dagar i Surfers Paradise.
Vi kom dit i måndags förmiddag, då vi först gick till hotellet för att lämna lite saker.
Sedan gick vi ner på stranden och la oss och hade det riktigt skönt. Det är ju underbart att komma till havet. Pooler kan ju bara slänga sig i väggen. Men pappa och Sofie är ju inga jätte fans av sand. Överkänsliga med andra ord.

De andra två dagarna har bestått av sol, bad, mat, slapp på hotellet och väldigt mycket sömn. Jag förstår inte vad det är för fel på oss? Vi är skittrötta klockan 21 på kvällarna.

Jag har även hunnit med lite plugg och mycket virkning. Mamma hade skickat med massa små garn och mönster så nu har jag virkat. Ni ska snart fårse resultatet:)

Idag är det sista hela dagen för dom här. Imorgon få flyget hem mitt på dagen och jag kan väl erkänna att det ska bli väldigt skönt att få mitt rum för mig själv.

Från och med imorgon väntar också stora pluggarveckan!!! Har såååå mycket som jag måste hinna klart med innan mattias kommer OM 8 DAGAR!!

Här kommer lite bilder från de senaste dagarna:
Utsikten från vårt hotell
väldigt stort rum vi hade
Sofie och jag badade i vårt bubbelbadkar

Och sofie körde "pump" i sängen
Och så åt vi hotellfrukost igår morse, högst upp på 77e våningen
Såhär såg det ut där uppifrån